Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


ŠKOLSKÁ ZRELOSŤ

 

Obrázok

Je to dosiahnutie takého stupňa vývoja, ktorý umožňuje dieťaťu úspešne si osvojovať školské vedomosti a zručnosti .

 

TELESNÁ ZRELOSŤ - nemusí byť v súlade so psychickou a sociálnou zrelosťou - posudzuje ju pediater:

  •   dieťa má byť dostatočne telesne vyspelé (výška okolo 110-120 cm, váha asi 22 kg) a zdravé
  • má primerane rozvinuté kosti a svalstvo
  • má optimálny fyzický vek (u nás je to 6 rokov)

 

PSYCHICKÁ ZRELOSŤ

Zahŕňa:

- pracovnú

- sociálnu

- emocionálno-vôľovú

- rozumovú pripravenosť

 

PRACOVNÁ VYSPELOSŤ

  • dieťa má rozlíšiť hru od povinnosti úlohy sa snaží splniť a dokončiť,
  • je vytrvalé v práci
  • podriadi sa rytmu vyučovacích hodín
  • má primerané psychomotorické tempo

 

SOCIÁLNA VYSPELOSŤ

  • teší sa do školy, má záujem o školské aktivity
  • je schopné začleniť sa do kolektívu
  • nie je agresívne, vie spolupracovať
  • zvláda príkazy a zákazy, rešpektuje pravidlá
  • správne sa orientuje v jednoduchých sociálnych situáciách
  • váži si prácu iných

 

EMOCIONÁLNO-VÔĽOVÁ VYSPELOSŤ

  • je emocionálne stabilné, odolné voči frustrácii, schopné prijať neúspech
  • je schopné odložiť bezprostredné splnenie želaní
  •  vie vydržať bez mamy
  • vie sa ovládať, vydrží 30 min. sedieť, dávať pozor, nerozprávať sa
  • nerobí mu väčšie ťažkosti vystupovať pred druhými
  • má stálejšie záujmy
  • má pozitívny vzťah k povinnostiam

 

ROZUMOVÁ VYSPELOSŤ

Zahŕňa úroveň: - vnímania - myslenia - pamäte - pozornosti - reči - motoriky - kresby

VNÍMANIE

  • je členené – dieťa dokáže celok rozložiť na časti a naopak
  • lepšie postihuje detaily
  • zrkadlové tvary nevníma ako rovnaké
  • sluchom rozlišuje základné zvuky MYSLENIE
  •  konkrétne – využíva pri zaobchádzaní s názorným materiálom (množstvom, poradím, následnosťou) na základe skúseností zovšeobecňuje
  •   analytické – využíva v orientácii vo svete okolo, v kresbách a dejoch, lepšie postihuje podobnosti a rozdiely, chápe vzťahy a súvislosti PAMÄŤ
  • je stále viac mechanická ako logická
  •  už je trvalejšia a zámernejšia
  • dieťa vie narábať s číslami do 10, má osvojené predmatematické predstavy (rozumie pojmom prvý, posledný, väčší, menší, hore, dole, hneď pred, hneď za ...)

POZORNOSŤ

  • ustaľuje sa, predlžuje sa dĺžka trvania koncentrácie pozornosti na zhruba 15-20 minút

REČ

  •  má čistú výslovnosť, vyjadruje sa spisovne
  • pozná nejaké riekanky, pesničky, básničky
  • rozpráva obsah krátkej rozprávky a rozumie jej obsahu
  • vysloví krátke slovo samostatne po hláskach
  • používa správne pomenovania
  • používa vety a súvetia na opis zážitkov

MOTORIKA

  • zvláda cielenú pohybovú aktivitu, vykonáva menej bezúčelných pohybov
  • ovláda svoje motorické správanie, kontroluje sa, kľudne sedí
  • kreslí tak, že línie sú presné a neroztrasené
  • vystrihne jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary

KRESBA

  • je schopné obkresliť jednoduchú predlohu
  • nakreslí postavu so všetkými základnými znakmi
  • jeho kresba vernejšie odráža skutočnosť

 

Dôvody vyšetrenia školskej zrelosti

K najčastejším dôvodom na predškolské psychologické vyšetrenie patrí:

  •  podozrenie na poruchu pozornosti a hyperaktivita
  •  sťažená adaptácia na cudzie prostredie a cudzích ľudí, výrazná citová pripútanosť (zväčša k matke), nesamostatnosť, hravosť
  •   hraničný dátum narodenia (jún, júl, august)
  •  mimoriadne nadané deti narodené v septembri, októbri, novembri a decembri, ktorým „zle vychádzajú roky“ a hrozí im automatický odklad o 1 rok
  •  rozumové schopnosti na dolnej hranici normy alebo mentálna retardácia, kde je potrebné rozhodnúť, či dieťa ostane v MŠ, pôjde do nultého ročníka ZŠ alebo do špeciálnej ZŠ
  •  zdravotné a iné problémy, ako sú poruchy vývinu reči, slabozrakosť, nedoslýchavosť, nízky vzrast, vrodené vývinové chyby, nevyhranená lateralita (pravo-ľavorukosť), deti predčasne narodené alebo s nízkou pôrodnou hmotnosťou
  • snaha rodičov pomocou vyšetrenia objektívne zhodnotiť danosti dieťaťa (v čom vyniká, v čom je slabšie) a pripraviť ho na vstup do školy
  •   požiadavka niektorých, najmä súkromných, špeciálnych a jazykových ZŠ, aby dieťa takéto vyšetrenie absolvovalo
 
Reklama